Post Pic

Pressemeddelelser i Web 2.0: Social News Release

I dag bliver pressemeddelelser også fundet og læst af forbrugeren på nettet, så de kedelige pressemeddelelser skal have en make-over og indeholde links, video, podcasts etc. Denne nye form for pressemeddelser kaldes en Social News Release. Få nogle enkle råd til, hvad du kan gøre.

Pressemeddelelser, som kun består af tekst og måske et billede er yt

I dag bliver pressemeddelelser også fundet og læst af forbrugeren på nettet, så de kedelige pressemeddelelser skal have en make-over og indeholde links, video, podcasts etc. Denne nye form for pressemeddelser kaldes en Social News Release eller Social Media Release. Læg mærke til at order “presse” udgår til fordel for “social”. I dag bliver pressemeddelser i stigende grad læst af andre end pressen. Det kan f.eks. være firmaets stakeholdere eller aktieindehavere. Derfor er det vigtigt, at formidle informationerne i pressemeddelelsen så pressen, så vel som stakeholdere, finder dem interessante og spiselige.

Udnyt web 2.0s muligheder

I dag er mange pressemeddelser 10-30 linjer tekst og evt. et vedhæftet billede – that’s it! Men hvorfor ikke udnytte de muligheder som byder sig i web 2.0-universet.
Hvad med at pifte dine meddelelser op med videoklip, udtalelser fra en leder eller medarbejder?
Gør det nemt for pressen og andre at bruge jeres materialer – linkf. eks. jeres logo eller en instruktionsvideo om jeres nøgleprodukt i den sociale news release.

Øg trafikken på firmaets webiste vha. social news releases!

Disse social news releases kan også hjælpe dig med at øge trafikken på dit site f.eks. ved at linke til videoklip, podcasts eller billeder på jeres website, hvilket på længere sigt vil forbedre jeres placering hos søgemaskinerne.

Lad læserne dele og anbefale jeres indhold

Gør det muligt for læserne at dele eller anbefale dit materiale ved at tilføje link til del.ico.us, Digg og Tecnokati. Disse tjenester indeholder brugerbestemt indhold, og det som brugerne bedst kan lide ligger højest på deres lister. På denne måde skabes der mere liv omkring jeres produkt/virksomhed, da de er til stede på flere platforme.

Synlige kontakt oplysninger

Sørg for at pressen kan på fat på jer – skriv tydeligt jeres kontaktoplysninger, så jounalisterne kan få uddybet materialet, hvis det er nødvendigt. På den måde har de de bedste vilkår for at skrive en god artikel om jer.

Skabelon til en Social News Release

Hvis du vil se en indholdsskabelon på en social news release, så finder du den hos http://www.shiftcomm.com/downloads/smprtemplate.pdf.
Hvis man ikke har mod på at smide sine gamle pressemeddelser ud, kan man bruge social news release som et supplement.

Måske kunne du også tænke dig at læse:

8 kommentarer

12/4-2010

Ganske fornuftige tips.
Hvis der virkeligt stadigt bliver udsendt den “gamle” form for pressemeddelelser, er det ihvertfald et sted, hvor der helt klart kan skabes mérværdi ved en omlægning.
..Og måske skal man overveje sin organisation, hvis man har ladet det område træde vande så længe :O)

Rigtig fint indlæg.. Der bliver stadigt flere steder at udsende pressemeddelelser fra på internettet, og det kan helt sikkert være med til at øge ens websites besøgstal at udsende disse. :)