Post Pic

Udnytter du e-magasinets fordele?

E-magasiner er ikke bare at sætte strøm til papirudgaven. Vidste du f.eks. at dine læsere kan shoppe direkte fra dit e-magasin? Eller at du kan implementere video?

Spændende muligheder med e-magasiner

E-magasiner er kataloger, magasiner eller andre publikationer i PDF, som der så at sige er sat strøm til. Til forskel fra en almindelig PDF kan et e-magasin bladres i, så man får følelsen af at læse i et fysisk magasin. Men dette er kun begyndelsen på alt det, der kan lade sig gøre. Her er et udpluk af mulighederne med e-magasiner:

Links

I e-magasiner har du mulighed for at linke både internt mellem sider i magasinet og linke eksternt til f.eks. jeres website, kontaktformular eller Facebookside. Du kan også gøre det mere attraktivt for eventuelle annoncører ved at gøre annoncerne klikbare.

Shop direkte fra magasinet

Du kan udnytte linkmulighederne og automatisk generere links til produkterne i e-magasinet. På den måde kan læseren gå direkte til købsknappen på et bestemt produkt, som de er faldet for i e-magasinet. Dette ser jeg store muligheder i, da det er en klar forbedring i forhold til de trykte magasiner, hvor der ofte er langt mellem konverteringerne. Elgiganten er blandt de virksomheder, der benytter dette i dag. Se Elgigantens magasin.

Video og lyd

Du kan også benytte rich media i e-magasiner. Det vil sige f.eks. video og lyd. Video er i sig selv et kraftfuldt medie, hvor læseren kan lade sig underholde eller informere. Lav f.eks. din leder eller velkomst i magasinet i videoformat og byd læseren velkommen på en ny og interessant måde, og fang dermed dine læseres opmærksomhed. Lyd kan især være med til at bidrage til at skabe den stemning, som du mener passer til jeres brand eller skaber opmærksomhed på bestemte sider. Men pas på med ikke at overdrive brugen af lyd, da det kan være generende for læseren. Det bedste vil være at give læseren mulighed for at tage lyden fra, hvis de ikke ønsker det.

Interaktivitet

Ved hjælp af interaktivt indhold kan du skabe mere liv i dit magasin. Det er kun fantasien, der sætter grænser. Vil du f.eks. gerne vise flere billeder af din produkter, så brug et billedgalleri, som læseren kan bladre i. Eller hvad med at lade brugeren bestemme, om han eller hun vil have en længere tekst eller vil nøjes med en kortere tekst ved hjælp at et klik på et ikon eller en knap. Eller hvad med en konkurrence?

SEO og målbarhed

E-magasiner kan indekseres af søgemaskiner og åbner op for en ubegrænset målgruppe, som er uafhængig af geografi. Derudover er det også muligt at måle på antallet læsere og f.eks. se, hvilke sider de kigger på, og hvilke links til klikker på. Dette kan man med fordel bruge til at forbedre indholdet i magasinet og lære ens læsere bedre at kende.

Ingen trykomkostninger – og ubegrænset oplag

Modsat trykte magasiner sparer du trykomkostninger, hvilke kan være ret betydeligt ved store oplag. Derudover gør man også sin del til at skabe en grønnere planet og dermed give din virksomhed en mere grøn profil, hvilket heller ikke er helt dumt. Der er naturligvis nogle udgifter forbundet med at lave interaktive magasiner, og der er uden tvivl en læringskurve.

Selvom der er mange penge at spare ved at droppe de trykte magasiner, så ville jeg dog ikke som det første skrotte dem. Mange er stadig glade for at side med det faktiske magasin i hånden og elsker duften af det frisktrykte magsin, men tendensen er, at flere læser deres magasiner online. Det hænger også sammen med, at der kommer flere tablets, som gør det nemmere og mere behageligt at læse i sofaen, på ferien eller på farten. Her tænker jeg først og fremmest på Apples iPad, som allerede har fået en god start på det danske marked. Så det er også værd at tage i betragtning, hvilke platforme en målgruppe bruger og så vælge den, der passer bedst.

Få inspiration af gode e-magasiner

Jeg har fundet nogle e-magasiner, som er rigtig gode og kan give dig inspiration til at komme i gang eller forbedre dit nuværende e-magasin.

Online magasin Fashionista

FASHIONista

Online magasin "Nye veje"

Skoda - Nye veje

Online magasin Dagplejemagasinet

Dagplejemagasinet

Online magasin Egeskov Slot

Egeskov Slot

Online magasin Hedetur

Hedetur

Online magasin Bilka

Bilka

Online magasin BoConcept

BoConcept

Online magasin Pricewaterhouse Coopers

Pricewaterhouse Coopers

Sådan kommer du i gang med dit e-magasin

  • Afgør om I selv har ressourcer og kompetencer til at udarbejde e-magasinet, eller om I skal have hjælp af et bureau
  • Find ud af hvilken platform I vil benytte: browsere, tablets eller mobiltelefoner
  • Find den software, der egner sig bedst til den pågældende platform
  • Undersøg hvilke, hvis nogen, begrænsninger dit valg af platform har
  • Kom med idéer til at differentiere dit e-magasin fra dit trykte magasin
  • Producer indhold – f.eks. video, billedegallerier og animationer
  • Udarbejd e-magasinet og test, test, test

En opfordring og næste blogindlæg

Hvis du har kendskab til andre e-magasiner, som udnytter internettets mange muligheder for interaktivitet, så håber jeg, at du vil smide et link i en kommentar. I mit næste blogindlæg vil jeg prøve at skitsere et udvalg af e-magasin softwareudbydere. Jeg hører gerne fra dig, hvis du har gode eller dårlige erfaringer med bestemte udbydere.

Måske kunne du også tænke dig at læse:

19 kommentarer

17/1-2011

Hej Lisa,

Tak for (endnu) et godt og relevant indlæg :)

Jeg har selv gode erfaringer med den danske e-magasin udbyder Issuu – http://www.issuu.com.

På deres site kan man også hente en masse inspiration til sit eget digitale magasin.

Jeg har selv lavet et indlæg omkring Issuu, som kan læses her: http://coolwebtools.dk/coolwebtools/issuu-digitale-magasiner/

M! laver faktisk et ganske fornuftigt e-magasin med bl.a. integreret video.

http://mmm.dk/mag/

17/1-2011

@Michael, Ja, det er rigtig godt. Der kan man også købe produkter fra deres annoncører.

18/1-2011

Canal Digital laver et meget levende magasin:

http://canaldigital.mmemag.dk/2010/2/index.php

Desværre linker de på deres hjemmeside til en udgave, som ikke længere findes.

27/1-2011

Hej Peter,

Ja, det var helt sikkert Remee & Friends, der skabte fokus på online interaktive magasiner. Så credit til dig for at have været en del af det.

Og mange tak for at dele nogle spændende links :)

6/4-2013

Jeg har netop fundet denne side; http://eblad.org/ og tænkte, at det var jo et godt sted, at få lagt sit online blad ind, så læseren kun skal kigge et sted :-)

17/4-2014

Vi bruger dem meget og med stor effekt både på salg og SEO