Post Pic

Web 2.0 for begyndere

For mange er Web 2.0 stadig et uhåndgribeligt begreb. De fleste ved at det er noget med Facebook og YouTube, men Web 2.0 er meget mere end det. Det er nemlig blevet et vigtigt marketingsmedie.

Fra Web 1.0 til Web 2.0

Tidligere var internettet et medie som kun understøttede envejskommunikation, hvor talerøret var hjemmesiderne. Det var ofte virksomhederne, som havde sådan en, og som derfor havde 100% kontrol over hvilke informationer forbrugeren fik om virksomheden og dens produkter. Men alt dette fik en ende, da internettet ændrede sig og blev til det vi i dag kalder Web 2.0. Forbrugerne begyndte nemlig at tale sammen.

Hvordan har Web 2.0 ændret forbrugernes adfærd?

I Web 2.0 taler forbrugerne med hinanden i forums etc., hvor de deler deres oplevelser med måske netop jeres produkt – både de gode OG de dårlige. Dette er et udtryk for, at forbrugeren har fået nok af virksomhedernes ”hot air” og salgssnak. De vil have relevant, ærligt og troværdigt indhold på netop det tidspunkt, de har brug for det – og det kan de få ved hjælp af Web 2.0.

Spørgsmålet er nu:

Hvordan kan I blande jer i disse relationer mellem forbrugerne – for både

  1. at levere det indhold jeres kunder og potentielle kunder har behov for
  2. – og påvirke de negative samtaler, som foregår om netop jeres produkt eller jeres virksomhed?

Lad mig gøre det håndgribeligt

I det følgende vil jeg give nogle eksempler på, hvordan jeres virksomhed kan bruge Web 2.0 i jeres markedsføring. Men lad mig først få defineret Web 2.0 – én gang for alle:

”Web 2.0 handler om at skabe relationer mellem mennesker i cyberspace, ved brug af Social Software.”

Kilde: http://da.wikipedia.org/wiki/Web_2.0

Læg specielt mærke til ordene ”relationer” og ”Social Software”! Netop disse ord er essensen af Web 2.0.

Relationer

Relationer på nettet er blevet alfa omega. Som virksomhed skal I nu i dialog med jeres kunder på en helt anden måde, end I har gjort tidligere. Glem alt om den kedelige og tørre virksomhedstone, når I begiver jer ud i Web 2.0.

“Social media is about speaking with, not “to” or “at” people.”
http://www.briansolis.com/2007/06/future-of-communications-manifesto-for.html

Nu handler det om at blive forbrugerens hjælper og ligemand, med en troværdig og passioneret stemme. Prøv ikke på at sælge, men hjælp og giv de informationer, som forbrugeren har brug for.

Nu har vi set lidt på, hvad relationer handler om, så lad os se nærmere på, hvor disse relationer skabes.

Social Software/Social Media

Social Software – også kaldt Social Media – referer til netværksskabende platforme på nettet, så som Facebook, Flickr, twitter, YouTube, blogs etc. Her deler folk deres interesser, billeder, erfaringer osv.

Det er netop her virksomheder skal i dialog med forbrugeren. Her er nogle idéer til, hvordan jeres virksomhed kan benytte sig af Web 2.0:

  • YouTube.com: Udgiv How-to videoer, tv-reklamer, sjove indslag
  • Facebook.com: Opret en firmaprofil, lav events, få venner
  • Twitter.com: Skriv små nyheds-/undervisningsoplæg om virksomheden og produkterne, som er interessante for forbrugeren.
  • Flickr.com: Medie udviklet til deling af billeder. Kan f. eks. bruges til at lægge produktbilleder ud med detaljeforklaringer
  • Blogs: Få en eller flere medarbejdere til at skrive en blog, om deres interesseområde, som har relevans for forbrugeren. Eller overvåg de blogs/forums, som taler om jeres produkt og find ud af, hvad forbrugeren har at sige og brug informationerne til at forbedre jeres produkt. Se forbrugerne som en kæmpe fokusgruppen, som leverer sparring, feedback, idéudvikling og anmeldelser

Fælles for alle Social Media er, at de hjælper til at skabe indhold om jeres virksomhed på flere platforme, og hjælper med at øge søgemaskineresultater og ranking, hvis medierne bliver opdateret med høj frekvens, og folk linker til dem eller deler dem med andre (f. eks. via bookmarking etc.).

Derudover har alle disse medier et grundlag for at skabe viral marketing. Folk kan embedde og bookmarke og dele jeres videoer på YouTube med deres venner og familie, som kan gøre det samme. Det samme princip gør sig også gældende på de øvrige Web 2.0 platforme.

Er Web 2.0 relevant for alle?

Man skal være opmærksom på, at Web 2.0 stadig er en forholdsvis ny måde at modtage informationer på og derfor egner sig bedste til det yngre segment, så jer anbefaler, at man blander Social Media med traditionel marketing.

Derudover er Web 2.0 mest relevant ved medium-/high-involvement køb. Det kan f. eks. Være tv, bil, computere etc.

Opsummering

  1. Spillereglerne i Social Media er enkelte:
  2. Ingen salgssnak og ”hot air”
  3. Sproget skal være ærligt, passioneret og troværdigt
  4. Skab relevant indhold og underhold

Web 2.0 kan hjælpe dig med:

  1. At øge synlighed
  2. At øge troværdighed
  3. At øge trafik
  4. Og i sidste ende at øge salgSom en ekstra bonus er Social Media ofte gratis at benytte sig af.

Måske kunne du også tænke dig at læse:

165 kommentarer

12/4-2010

Kort, men fin gennemgang.. glimrende!

27/4-2011

Fin gennemgang og en god introduktion til 2.0