Post Pic

Få dine Facebook-besøgende over på dit website

Her er 6 gode råd til, hvordan du kan få dine Facebook-besøgende på din side eller gruppe over til dit website, i din webshop, eller hvor du gerne vil have dem hen. Dette er blot et udpluk af, hvad du kan gøre, så hvis du har flere idéer, er du velkommen til at skrive en kommentar.

Hele 95% af dem, der er tilknyttet en online sociale netværkstjeneste, har en Facebook-profil (Danmarks Statistik), og derfor er det oplagt at “høste” besøgende fra ens Facebook-side eller gruppe. Så lad os se på nogle simple tiltag, som du kan gøre.

Tydelig link til dit website

Mange skriver kun deres URL til deres website under informationsfanen, men jeg synes også, det er helt oplagt at skrive sin www-adresse i venstre side under sidens eller gruppens profilbillede, hvor man samtidig har mulighed for at skrive et par ord om virksomheden.

Tydelig link til dit website fra Facebook

Link til relevant indhold

Noget som er rigtig vigtig i forhold til at aktivere sine brugere, er at poste relevant indhold. Brug eksempelvis statusopdateringerne til at linke til relevante artikler, arrangementer og nyheder på jeres website.

God timing

Trafikken på Facebook er statistisk højest mellem 9 og 14, så derfor giver det bedst udbytte at poste noget i dette tidsrum.

Brug FBML til at skræddersy dit indhold på Facebook

Ved hjælp af Facebooks kodesprog, FBML (Facebook Markup Language), har du selv mulighed for at designe dine egne faner. Det kan være du vil præsentere nogle produkter, vise en introduktionsvideo, opfordre brugerne til at tilmelde sig jeres nyhedsbrev eller opfordre dem til at gå over i jeres webshop. Mulighederne er uendelige – det er kun fantasien der sætter grænsen.

Til inspiration har jeg samlet nogle gode referencer fra Facebook, hvor nogle virksomheder benytter sig af FBML. Og det fungerer faktisk ret godt.

CocaCola bruger FBML

Green House bruger FBML

Starbucks bruger FBML

We Day bruger FBML

Væggen er ikke altid egnet som startside

Det er faktisk muligt selv at bestemme, hvilken fane man vil bruge som sin startside på Facebook, og jeg synes det virker meget godt. Væggen kan ofte være svær at overskue og virke rodet. Derfor kan det være en god idé at lave en fane, gerne vha. af FBML, som byder brugeren velkommen og formidler jeres budskab klart og tydeligt – og med links ind til forskellige områder på jeres website.

F.eks. starter Normann Copenhagen på denne “Welcome”-fane:

Normann Copenhagen bruger FBML

Annoncér på Facebook

Ved hjælp af Facebook-annoncering kan du hurtigt oprette en annonce-kampagne med link til dit eget website, som er rettet mod en målgruppe, som du selv kan definere. Du kan bestemme en række demografiske faktorer så som:

  • Køn
  • Alder
  • Geografi
  • etc.

Mens du laver din segmentering, viser Facebook dig, hvor mange personer, du når ud til.

Din annonce består af en overskrift, tekst, et billede og et link. Du kan godt undlade billedet, men der er ingen tvivl om, at det virker bedst med et billede, som kan fange målgruppens øjne. Her er et eksempel fra Vila.

Facebook-annonce

Annoncering på Facebook er ikke gratis, men du kan selv bestemme, hvor mange penge du vil kaste efter det. Du kan angive et dagligt budget, en bestemt klikpris eller pris pr. visning. Jeg vil foreslå, at du starter i det små og prøver dig frem og får nogle erfaringer med, hvad der virker for netop dit produkt/din service og din målgruppe.

Jeg håber, at du kan bruge disse idéer på din egen Facebook-side eller gruppe, og som sagt er du velkommen til at smide en kommentar med dine forslag og erfaringer.

Måske kunne du også tænke dig at læse:

28 kommentarer

29/9-2010

Tak for dine betragtninger ang. Facebook og reklamering. De er uden tvivl rigtige.
Jeg er dog selv rigtig træt af Facebook da den vil det hele på en gang. Underholde og være seriøs ….. jeg har helt opgivet min profil da jeg bombarderes med alt muligt hver gang jeg logger ind.

29/9-2010

Dejligt med et indlæg der går på nogle af de elementer der er at spille på, når man har en Facebookside – hvilket der er rigtig mange af os der har efterhånden.

Og netop fordi vi er så mange, så er det vigtigt at “stikke ud”… og ja, så vil vi jo også gerne have konverteringer… som ofte handler om at få den besøgende til sit eget site. Og så er det at disciplinen bliver rigtig hård….

Og ja tak – gerne flere Facebooksider indlæg…. Og finder du en Facebookside der er en podcast værd, så er jeg “all ears”.

Potter

30/9-2010

Super artikel. Jeg ville egentlig gerne dele den med mine Facebook venner. Er jeg blind eller kan det virkelig passe, at du ikke selv har en Facebook side?

30/9-2010

@Claus: Velbekomme. Jeg håber, du vil dele resultaterne med os!

30/9-2010

@Torben: Ha ha, du er skarp. Jeg har en side, men den er ikke offentligt. Jeg bruger den som legeplads og for at lære, hvad Facebook kan. Men nej – den er ikke live.

5/10-2010

Hej Lisa.
Endnu et grundigt, nede-på-jorden indlæg fra dig, dejligt.
Og god info omkring FBML, det anede jeg ikke :O)

Tillykke desuden med den respekt du høster på dit arbejde, det er velfortjent!
Mvh

21/10-2010

Utrolig velformuleret og yderst godt indlæg.

Mvh.
Brian Jørgensen
http://www.topmedia.dk

5/11-2010

@Brian: Mange tak. Jeg håber, du har lyst til at følge med på bloggen :o)

19/1-2011

Meget inspirerende og velskrevet. Takker.

mvh Boy Boysen

16/9-2011

I den grad et brugbart indlæg som jeg vil bruge seriøst. Savner lige lidt info om hvordan man ændrer sin startside på facebook ?

Rigtig fin artikel.
Når man snakker om onlinemarkedsføring kan alle vel bruge flere besøgende på sin hjemmeside, da dette jo kun er med til at styrke ens SEO / søgemaskineoptimering, samt muligheden for flere ordre. :)

Tak for nogle gode små fif. :)

Tak for en god artikel omkring, hvordan vi kan øge chancen for at få vores Facebook brugere mere over på hjemmesiden til vores tømrer firma.

Tak for en rigtig fin og brugbar artikel. :)

14/4-2013

Tak for dine 6 gode råd – må vist hellere komme igang :)

Også her nogle finde råd, som forhåbentlig kan genere noget mere trafik over på hjemmesiden. :)