Post Pic

Vil brugerne scrolle? Jeg har fundet sandheden

Jeg har hørt usability-eksperter sige, at brugere nærmest aldrig scroller, og modsat har jeg læst i f.eks. .Net Magazine, at det er en myte. Jeg var naturligvis forvirret og følte mig usikker, når jeg skulle vejlede kunder og argumentere for mine valg, når jeg designede websites og det motiverede mig til at skrive dette blogindlæg.

To scroll or not to scroll

Da usability-guruen, Jakob Nielsen i 1994 udgav sine usability guidelines, var det et klart “no go” at designe websites, som havde indhold under “the fold” (også kaldet scroll-linjen). Scroll-linjen refererer til det sted på brugerens skærm, hvor indholdet ikke længere er synligt, og hvor brugeren er nødt til at foretage en aktiv handling (scrolle) for at se indholdet. Der er ingen tvivl om, at dette har præget en hel generation af webdesignere og det derfor på én eller anden måde er blevet den hellige gral inden for webdesign.

I 1997 udgav Jakob Nielsen så artiklen “Changes in Web Usability Since 1994“, hvor han skriver, at scrolling nu er tilladt. Han forklarer at brugere er blevet mere vant til at scrolle, og derfor er det ikke længere en katastrofe at lave sider med scroll.

Scroll er tilladt, så er alt vel godt – eller?

Juhuu, så skulle problemet være løst – men! Fordi scroll er tilladt, er det ikke ens betydende med, at du kan designe dit website uden at tage scroll-linjen med i dine overvejelser. Det er stadigt meget vigtigt at placere følgende over scroll-linjen:

  • Branding (i.e. logo etc.)
  • Navigation
  • Hovedbudskabet / Hovedindholdet (i hvert falden starten af det)
  • De vigtigste call-to-action elementer
  • Evt. reklamebannere

Opfordre brugerne til at scrolle

Når dette er sagt, så er det også meget vigtigt at opfordre brugerne til at scrolle ved at lave indbydende, interessant og læsevenligt indhold, der egner sig til nettet (se evt. “7  brugbare tips til at skrive til nettet“). Herudover er det også en god idé at bygge siden op på en måde, der sørger for at indholdet ser ud som om, det er skåret over (the Cut-off Look – læs evt. Jared Spools artikel om emnet her). Det kan du opnå ved f.eks. at bruge et billede, der ligger på scroll-linjen og derved bliver “klippet over”.

Hvor er scroll-linjen?

Den største udfordring  ligger nok i at finde scroll-linjen. Scroll-linjen variere nemlig alt efter brugernes skærmopløsning, browser og installerede browserapplikationer så som Google Toolbar o.lign. I skrivende stund er standardskærmopløsningen i Danmark 1024×768 px (ca. 20% af alle brugere har denne opløsning). ClickTale har lavet en undersøgelse der viser, at de 3 højeste scroll-linje placeringer var ved 570, 590 og 600 pixels. Alarmerende nok dækker disse top 3 placeringer kun 26% af det samlede antal brugere, der blev testet.

Konklusion

Konklusionen må være, at vi som webdesignere må sørge for at placerer det vigtigste indhold over 570 px, dog uden at gå i panik over, at nogle informationer også placeres under. Vi må også sørge for, at der er et flow i indholdet, som opfordrer brugeren til at scrolle. Der må ikke være et “clean cut”, så siden ser afsluttet ud, hvis du vil have brugeren til at scrolle. Og så skal indholdet selvfølgelig være værd at læse.

Opdatering d. 27. januar 2011:

Her er et godt indlæg omkring “the fold”, som sætter fokus på de mange nye platformes påvirkning af “the fold”.

Måske kunne du også tænke dig at læse:

  • Øv, der er ingen relaterede indlæg til dette blogindlæg

34 kommentarer

15/8-2010

Tak for et super godt indlæg.
Jeg skal da lige have gennemgået mit firmas hjemmeside og webshop og have løftet de primære call-to action knapper, hvis de er placeret under 570px.
Endnu en gang tak. :-)

15/8-2010

Rigtig gode betragtninger omkring en gammelt, men stadig relevant emne.

Jeg beskæftiger mig selv mest med webshops. På webshops er der visse sider, som er helt ok har scrol – ja, det forventer man faktisk. På andre sider kan det være yderst farligt for salget, hvis der skal scrolles for at se relevant indhold eller call-to-actions.

F.eks. forventer mange, at produktlister er lange og fyldt med spændende varer, som man kan scrolle ned igennem. Er jeg på en webshop som tilbyder, at jeg selv kan bestemme, hvor mange produkter eller rækker der vises, vælger jeg altid maks antallet. Ganske enkelt for at slippe for paging og en masse sideskift. Dvs. her vil jeg rigtig gerne scrolle langt – og jeg er opmærksom hele vejen igennem.

På produktsider er sagen anderledes. Her SKAL primære billeder, primær tekst, pris samt variantvælger og købsknap simpelthen være above fold. Det er så vigtig information – det skal fremstå krystalklart og overskueligt. Ekstra billeder, supplerende tekst, video, relaterede varer osv. kan fint vises længere nede på denne side.

Lidt det samme kan man sige om en webshops forside. Her mener jeg heller ikke, der må være for meget indhold, som skal scrolles for at se. Ganske enkelt fordi, der så ofte er for mange valgmuligheder for nye besøgende, hvilket typisk vil skræmme dem væk.

Nå, det blev en længere smøre :-) Men det er et interessant emne, du har taget op. Jeg har netop opdaget din blog, så jeg glæder mig til at høre mere fra din side :-)

18/8-2010

Spændende post!

Hvis du vil have mere “rå data” om emnet, kan jeg anbefale SURL’s artikel fra 2003 om emnet:

“The Impact of Paging vs. Scrolling on Reading Online Text Passages”
http://www.surl.org/usabilitynews/51/paging_scrolling.asp

Tag evt. også at søge igennem deres arkiver. Mener de har lavet flere studier af emnet.

6/9-2010

@ Dennis
Det er jeg glad for. Du er meget velkommen. Det er altid dejligt at byde nogle nye indenfor.

21/2-2011

Hej Peter, Tak for dit bidrag og roserne :)

12/3-2012

Hej Lisa

Tak for en rigtig lærende og god artikel!

Jeg vil gøre brug af din vinkel med at holde brugbar tekst over 570 px, og så undgå at lave afslutning på et afsnit, for at få læseren til at scrolle – det har jeg ikke tænkt over før, overhovedet faktisk, så tak for det input!

Dbh
Benjamin

11/4-2012

Hej (igen). Jeg tror mit indlæg forsvandt ved en fejl (ellers beklager jeg mit dobbeltpost).

Men hvordan ser du fremtiden for eternity scroll? Her er det jo intuitivt for brugeren at fortsætte med at se mere indhold og at fortsætte med at scrolle? Har det ikke en helt anden ‘indvirkning’ på brugeren når det nærmest bliver et ‘must’ at scrolle for at indlæse indholdet?

mvh
Teo / House Connect

God og brugbar artikel, til når man skal vælge hvordan indholdet på ens hjemmeside skal præsenteres for brugerne. :)

8/7-2013

Rigtig fin artikel. Det er altid godt at få genopfrisket nogle af disse ting, man skal være opmærksom på.

I disse dage med Responsive Design, der skal fungere på computere, tablets. mobiltelefoner etc. er det endnu sværere at arbejde med “scroll-linjen”.

Så det handler bare om at få det vigtigste øverst oppe, som du nævner.

23/7-2014

Jeg har selv forsøgt forskellige ting mht. scroll på min hjemmeside, og jeg synes virkelig, det er svært at ramme en løsning, der tilgodeser såvel en passende mængde tekst (af hensyn til SEO) som høj bruger- og læsevenlighed. Men fed og gennemarbejdet artikel, som jeg lærte meget af.